Bestuursreglement Alcohol in het Pinoké clubhuis
10 februari 2015 |Preambule
In overweging nemende dat:
- sportverenigingen op basis van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over een bestuursreglement;
- in dit verband met "sportvereniging" wordt bedoeld: een sportvereniging met een clubhuis in eigen beheer, aangesloten bij een erkende sportbond;
- het clubhuis met een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een horeca-lokaliteit, hetgeen betekent dat er ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholhoudende dranken worden verstrekt;
- een bestuursreglement regels dient te bevatten die verantwoorde verstrekking van alcohol houdende drank in het clubhuis waarborgen;
- in een bestuursreglement tevens paracommercie-bepalingen zijn opgenomen die tot doel hebben ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen;
- het volgen van de regels inzake ongeoorloofde concurrentie de Belastingdienst moet kunnen overtuigen van het niet commerciële karakter van de horeca-activiteiten in een vereniging,
heeft het bestuur het volgende bestuursreglement 'alcohol in het Pinoké-clubhuis' vastgesteld.
Bestuursreglement 'alcohol in het Pinoké-clubhuis'
Paragraaf 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
a)Alcoholhoudende dranken:
Zwak-alcoholhoudende drank: drank, wijn en gedistilleerd met minder dan 15% alcohol.
Sterke drank: gedistilleerd met 15% alcohol of meer.
b)Sociale Hygiëne:
Met Sociale Hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening houden met elkaars waarden, normen en rollen. In het clubhuis gaat het vooral om kennis van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik(en -misbruik) en hoe men verantwoord alcoholgebruik in het clubhuis kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn huis- en gedragsregels en sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven.
Verder houdt Sociale Hygiëne kennis in van de Drank- en Horecawet en verwante regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting.
c)Leidinggevenden:
Het bestuur heeft twee personen aangewezen als leidinggevenden. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne en voldoen aan de eisen van zedelijkheid en staan als zodanig vermeld op de vergunning van de vereniging. Zij kunnen onmiddellijk leiding geven aan de uitoefening van de horeca-werkzaamheden in het clubhuis.
d)Barmedewerker of barvrijwilliger:
Een medewerker of vrijwilliger, die op tijden dat er alcohol wordt verstrekt, de barwerkzaamheden binnen het clubhuis uitvoert.
Artikel 2 Wettelijke bepalingen
Uit oogpunt van verantwoorde alcohol verstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden
nageleefd.
- Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden.
- Verkoop van sterke drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden.
- Leeftijdsgrenzen moeten zichtbaar in het clubhuis worden opgehangen.
- De verstrekker van alcohol dient bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen tenzij betrokkene onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.
- Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit lijdt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
- Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken aan dronken personen.
- Het is verboden personen toe te laten in het clubhuis die dronken zijn of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.
Artikel 3 Vaststellen en wijzigen
1. Het bestuur stelt dit reglement vast en meldt dit aan de Algemene ledenvergadering.
2. Het bestuursreglement moet worden voorgelegd aan de gemeente bij het aanvragen van een nieuwe drank- en horecavergunning. De gemeente toetst het bestuursreglement aan de Drank- en Horecawet. Het bestuursreglement treedt op hetzelfde moment in werking als de ingangsdatum van de af te geven drank- en horecavergunning.
3. Wijzigingen van het bestuursreglement worden op gelijke wijze getoetst door de gemeente.
4. Indien een bestuursreglement is vastgelegd zonder de concrete noodzaak een nieuwe drank- en horecavergunning aan te vragen, maar teneinde bepalingen inzake de paracommercie vast te leggen, wordt het bestuursreglement op gelijke wijze getoetst door de gemeente met dien verstande dat de bepalingen inzake paracommercie met onmiddellijke ingang voor de vereniging van kracht zijn.
Paragraaf 2: Sociaal-hygiënische bepalingen
Artikel 4 Aanwezigheid
Op de momenten dat in het clubhuis alcoholhoudende drank wordt geschonken, is er altijd ofwel een leidinggevende aanwezig, die in het bezit is van de verklaring sociale hygiëne ofwel een barvrijwilliger, die een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik heeft gevolgd.
Artikel 5 Huis- en gedragsregels (zie bestuursreglement Clubregels)
1. Het nuttigen van meegebrachte etenswaren of dranken in het clubhuis of op het Pinoké-complex is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van het horecateam.
2. Het is niet toegestaan om in het clubhuis gekochte alcoholhoudende drank elders (bijv. in de kleedkamers) te nuttigen dan in het clubhuis of op het terras.
3. Pinoké voert een terughoudend alcoholbeleid.
4. Aan personen onder de 18 jaar wordt nooit alcohol verkocht. Deze leeftijdsgroep mag ook geen alcoholische dranken nuttigen op het Pinoké-complex.
5. Jeugdige personen die een alcoholische consumptie bestellen zullen zich altijd moeten legitimeren. Na legitimatie ontvangen zij per keer één alcoholische consumptie. Indien meerdere consumpties gewenst zijn bedoeld voor derden, dan zullen deze personen zich eerst aan de bar moeten legitimeren, alvorens de consumpties worden verstrekt.
6. Pitchers en kratten bier worden op zaterdag niet uitgegeven.
7. Het is ouders, trainers en overige aanwezigen niet toegestaan alcohol aan jeugd onder de 18 jaar te verstrekken.
8. Het bestuur behoudt zich het recht voor tot schorsing over te gaan van het lid dat de clubregels, en in het bijzonder de alcoholregels, niet naleeft.
9. Indien Pinoké aansprakelijk gesteld wordt voor het niet naleven van de alcoholwetgeving, wordt de boete doorbelast aan degene die de wetgeving en onze clubregels heeft overtreden.
10. Er wordt geen alcohol geschonken aan trainers, coaches en andere begeleiders van jeugdteams en evenementen tijdens de uitoefening van hun functie.
11. Er wordt geen alcohol geschonken aan personen die fungeren als chauffeur voor het vervoer van spelers.
12. Overmatig alcoholgebruik op de Pinoké-accommodatie wordt niet geaccepteerd. Indien het leden betreft kan dit leiden tot schorsing en eventueel beëindiging van het lidmaatschap.
13. Barpersoneel en barvrijwilligers drinken geen alcohol gedurende hun bardienst.
14. Acties die het gebruik van alcohol stimuleren (happy hour, meter bier, rondje van de zaak) zijn in het clubhuis niet toegestaan.
15. Ingevolge Artikel 2.8 APV van Amsterdam (inzake hinderlijk drankgebruik/blowverbod), is het verboden om op parkeerterreinen alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben, een en ander ter voorkoming van de verstoring van de openbare orde en van de aantasting van het leefklimaat.
Artikel 6 Openingstijden
1. De openingstijden van het
clubhuis zijn tijdens de reguliere sportweken:
- op maandag, dinsdag en donderdag: 15.00 - 24.00 uur
- op woensdag en vrijdag: 12.00 – 24.00 uur
- op zaterdag en zondag: 08.00 – 21.00 uur
Uitgezonderd zijn incidentele opening van
het clubhuis bij bijzondere hockeyactiviteiten, zoals hockeyclinics,
hockeykampen, spel-, instructie- en lesdagen, welke op vrije dagen overdag
plaatsvinden. Het clubhuis opent dan eerder, sluit niet later dan regulier.
Artikel 7 Voorlichting
1. Leeftijdsgrenzen (artikel 2),
huis- en gedragsregels en paracommercie bepalingen worden goed zichtbaar in het
clubhuis opgehangen.
2. Het bestuur schenkt aandacht
aan publicitaire acties in het kader van verantwoord alcoholgebruik.
3. Het bestuur onderschrijft de bestaande regelingen omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.
Artikel 8 Handhaving, klachtenprocedures en sancties
1. Conform het gestelde in artikel 45 van de Drank- en Horecawet zijn het bestuur van de vereniging en de leidinggevenden belast met de algemene leiding over het clubhuis. Zij zijn derhalve beiden verantwoordelijk voor de naleving van de wet en dus van dit reglement.
2. Gegronde klachten over de toepassing van de artikelen 1 t/m 8 van dit reglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur van de vereniging.
3. Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (één van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker(leidinggevende of de barvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort zo nodig de klager en treft bij de gegrond bevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht.
4. Een ieder kan gegronde klachten over overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen bij de gemeente of de Keuringsdienst van Waren.
Paragraaf 3: Paracommercie bepalingen
Artikel 9 Toegelaten horeca-activiteiten
1. De sportvereniging zal slechts horeca-activiteiten uitoefenen met inachtneming van het hierna onder 2. en 3. bepaalde.
2. De horeca-activiteiten
worden door de sportvereniging slechts uitgeoefend ten aanzien van personen die
bij de activiteiten van de sportvereniging in de ruimste zin van het woord zijn
betrokken met inachtneming van het hierna onder 3. bepaalde.
3. Het uitoefenen van
horeca-activiteiten door de sportvereniging jegens niet bij de sportvereniging
aangesloten personen geschiedt uitsluitend in het kader van :
- wedstrijden,
- trainingen,
- overige activiteiten van de
sportvereniging binnen het kader van de doelstelling, te weten het
doen beoefenen en het bevorderen van sport, als mede het stimuleren en het
organiseren van
activiteiten die in het kader van de sport de ontwikkeling, vorming en
recreatie van de mens beogen.
4. Voor zover niet binnen de
hiervoor genoemde doelstellingen vallend zal het clubhuis en/of de inventaris
(met name het meubilair en het serviesgoed) niet door de sportvereniging aan
derden worden verhuurd of ter beschikking worden gesteld.
5. Geen reclame mag worden gemaakt door de sportvereniging voor niet binnen de doelstelling vallende, resp. andere horeca-activiteiten dan die welke zijn toegelaten als omschreven in dit artikel.
Artikel 10 Handhaving, klachtenprocedure en sancties
1. Gegronde klachten over de toepassing van het gestelde in artikel 9 (toegelaten horeca activiteiten) dienen door rechtstreeks belanghebbenden onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur en de overkoepelende sportbond, de KNHB. Tot de rechtstreeks belanghebbenden behoren in ieder geval de plaatselijke, reguliere horecaondernemers. Een klacht kan door henzelf, dan wel door de Koninklijke Horeca Nederland of haar plaatselijke dan wel regionale afdeling worden ingediend.
2. De KNHB verifieert de
klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrond bevinding van de klacht
maatregelen om herhaling te voorkomen. Het brengt het resultaat van de
afwegingen ter kennis van de indiener van de klacht en van de betreffende
vereniging.
3. Blijft het verenigingsbestuur in het kader van het hiervoor in punt 3. gestelde in gebreke, resp. is er sprake van een nieuwe klacht inzake een nieuw feit, dezelfde vereniging betreffende dan treft de KNHB zo nodig tuchtrechtelijke maatregelen jegens de vereniging binnen twee maanden na ontvangst van de laatste klacht. De KNHB brengt het resultaat van de afwegingen ter kennis van de indiener(s) van de klacht(en) en van het NOC*NSF.