Huishoudelijk Reglement
10 februari 2015 |Artikel 1
De leden en jeugdleden zijn verplicht aan de oproep tot deelneming aan wedstrijden gehoor te geven tenzij zij door omstandigheden daartoe verhinderd zijn. De leden en jeugdleden dienen dit te melden onder opgave van de reden van verhindering op de door het bestuur vastgestelde wijze. Leden en jeugdleden die geen gevolg hebben gegeven aan een oproep tot deelneming aan een wedstrijd zonder bericht van verhindering, kunnen door het bestuur voor één of meer wedstrijden worden geschorst.
De leden en jeugdleden zijn verplicht:
1. zich voor tijdens en na de wedstrijden behoorlijk te gedragen.
2. ervoor te zorgen dat de te spelen wedstrijden ordelijk verlopen en dat de voorschriften, die door of vanwege het bestuur van de K.N.H.B. met betrekking tot de handhaving van de orde bij die wedstrijden mochten worden gegeven, worden opgevolgd.
3. er voor te zorgen, dat de belangen of het aanzien van de hockeysport, de K.N.H.B. of Pinoké, door hun toedoen niet op, naar het oordeel van het bestuur van de K.N.H.B. of Pinoké, ontoelaatbare wijze worden geschaad of benadeeld.
TENUE
Artikel 2
Het standaard tenue van de vereniging is: donkerblauw shirt met witte V-vormige zoom aan de voorzijde en witte ronde zoom aan de achterzijde, donkerblauwe broek of rok en witte kousen. Ieder lid is verplicht bij uitwedstrijden een afwijkend tenue bij zich te hebben, bestaande uit een wit shirt, witte broek en donkerblauwe sokken.
OFFICIEEL ORGAAN VAN DE VERENIGING
Artikel 3
1. De vereniging heeft een officieel orgaan (de website www.pinoke.nl).
2. Het bestuur benoemt een webmaster, die belast is met het opmaken en in stand houden van de site.
3. De leden van de vereniging hebben toegang tot het gesloten gedeelte van de site en ontvangen daartoe een wachtwoord.
4. De secretaris van het bestuur, dan wel degene die belast is met het wedstrijdsecretariaat maakt in het officieel orgaan melding van:
- wijze van aanmelden, opzeggen en contributieverplichtingen der vereniging;
- aankondiging en agenda van algemene ledenvergaderingen;
- de wedstrijden, scheidsrechterschema en toernooien;
- besluiten en mededelingen, voor zover deze door het bestuur nodig worden geacht.
DONATEURS
Artikel 4
1. Donateurs zijn natuurlijke personen of rechtspersonen die zich als zodanig hebben aangemeld en zich bereid hebben verklaard de vereniging uitsluitend door een financiële bijdrage te steunen.
2. Het bestuur beslist per individueel geval over de toelating van een donateur en over de voorwaarden van diens toelating, waarbij ondermeer geldt dat:
- ook niet-leden van de vereniging donateur kunnen zijn;
- de financiële bijdrage waarmee de donateur de vereniging steunt ten minste
€ 100,00 per boekjaar dient te bedragen;
- de donateur dit bedrag, tenzij nader schriftelijk met het bestuur anders wordt overeengekomen, in een maal aan de vereniging dient te voldoen binnen dertig dagen na ontvangst van de betreffende nota;
- het donateurschap elk jaar stilzwijgend voor een jaar wordt verlengd, tenzij de donateur of het bestuur het donateurschap schriftelijk beëindigt met een opzegtermijn van 4 weken voor het einde van het boekjaar of tenzij nader schriftelijk tussen het bestuur en de donateur anders wordt overeengekomen;
3. Donateurs hebben recht op toegang tot het gesloten gedeelte van de website en ontvangen daartoe een wachtwoord. Donateurs mogen na aanmelding de algemene ledenvergaderingen bijwonen.
WIJZE AANMELDING LEDEN, VOORWAARDEN TOELATING
Artikel 5
1. Een natuurlijk persoon die seniorlid of jeugdlid wenst te worden van de vereniging dient een door het bestuur te verstrekken inschrijfformulier op de site geheel ingevuld en ondertekend in te dienen bij de secretaris van het bestuur of een daartoe door het bestuur aangewezen persoon. Minderjarigen kunnen alleen worden toegelaten als jeugdlid indien het inschrijfformulier wordt mede ondertekend door hun wettige vertegenwoordiger.
2. Binnen vier maanden na het indienen van de aanvraag ontvangt de aanvrager van of namens het bestuur schriftelijk bericht over diens al dan niet toelating als lid van de vereniging. In geval van niet-toelating wordt de reden daarvan vermeld.
3. Het bestuur kan voorwaarden aan het lidmaatschap verbinden, welke op de website staan vermeld.
4. Nieuwe seniorleden en jeugdleden dienen eenmalig een door de algemene ledenvergadering vast te stellen bedrag aan entreegeld te betalen. Dit geldt niet voor seniorleden die dit worden op grond van het bepaalde in artikel 4 lid 2 van de statuten van de vereniging.
LEDENREGISTRATIE
Artikel 6
1. De secretaris van het bestuur houdt een register bij waarin minimaal de namen, geboortedata en de adressen van de leden worden bijgehouden. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van de nieuwe ereleden, leden van verdienste en erevoorzitters, mede op het daarvoor bestemde bord in het clubhuis.
2. Ieder lid is verplicht bij wijziging van zijn adres hiervan onverwijld de secretaris van het bestuur schriftelijk in kennis te stellen. Eventuele kosten die door de vereniging moeten worden gemaakt om een adreswijziging op een andere wijze te achterhalen, worden op het desbetreffende lid verhaald.
3. De secretaris van het bestuur draagt er zorg voor dat de leden worden aangemeld bij de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond.
EINDE LIDMAATSCHAP
Artikel 7
Bij opzegging van het lidmaatschap door het lid dient deze de voorschriften van artikel 9 van de statuten van de vereniging na te leven. Indien deze opzegging niet is geschied volgens die voorschriften, kan het bestuur dispensatie verlenen en de opzegging toch tegen het einde van het lopende boekjaar doen geschieden, bijvoorbeeld in geval deze opzegging geschiedde:
- wegens verhuizing naar buiten de gemeente waar de vereniging haar zetel heeft;
- op grond van medisch advies;
- op grond van andere, naar het oordeel van het bestuur, afdoende redenen.
CONTRIBUTIE
Artikel 8
1. De entreegelden, de contributies, de minimumbijdragen van donateurs of andere begunstigers en eventuele hoofdelijke omslagen worden op voordracht van het bestuur door de algemene ledenvergadering vastgesteld.
2. De entreegelden, de contributies, de minimum bijdragen van de begunstigers en de hoofdelijke omslagen zijn ineens verschuldigd en dienen jaarlijks voor 1 december te zijn betaald. Degenen die op die datum in gebreke zijn gebleven, vervallen in een door het bestuur vast te stellen boete.
3. Ereleden, erevoorzitters daaronder begrepen, zijn niet contributieplichtig.
4. De wijze van betaling van de contributie wordt door de algemene ledenvergadering vastgesteld en door de secretaris op de site vermeld.
5. In geval van niet tijdige betaling is het lid zonder nadere aanmaning of ingebrekestelling in verzuim en uit dien hoofde rente en incassokosten verschuldigd.
6. Een maand na de vervaldatum wordt een aanmaning verzonden. Alsdan zijn administratiekosten verschuldigd, alsmede een boete waarvan de hoogte door het bestuur van de vereniging wordt vastgesteld.
7. Een lid dat twee maanden na de vervaldatum nog niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen, voortvloeiend uit dit reglement, kan met onmiddellijke ingang worden geschorst door het bestuur. Dit houdt in dat het lid de rechten die aan het lidmaatschap verbonden zijn niet langer kan uitoefenen totdat geheel aan de betalingsverplichtingen is voldaan. Na schorsing kan het bestuur de inning van de vordering uit handen geven.
8. Een lid aan wie het lidmaatschap is opgezegd kan opnieuw lid worden met ingang van het volgende boekjaar indien hij voor de aanvang van dat boekjaar volledig aan zijn eerdere betalingsverplichtingen heeft voldaan. Alsdan is dit lid geen entreegeld verschuldigd.
9. Restitutie van de contributie wordt niet verleend, tenzij in zeer bijzondere gevallen vanwege zwaarwegende redenen, zulks ter beoordeling van het bestuur. Een lid dient hiertoe een schriftelijk verzoek te richten aan het bestuur. Het bestuur kan – onder bijzondere omstandigheden – dispensatie verlenen van de verplichting van een lid de volledige contributie te betalen.
SCHADELOOSSTELLINGEN EN BOETEN
Artikel 9
1. Ieder lid is aansprakelijk voor schade die het aan materiaal, dat eigendom is van de vereniging ofwel in bruikleen is afgestaan aan de vereniging, heeft aangericht.
2. Elke geconstateerde schade wordt geacht te zijn veroorzaakt door het lid of de leden die de desbetreffende zaak het laatst heeft respectievelijk hebben gebruikt, tenzij door de betrokkene(n) het tegendeel wordt aangetoond.
3. Het bestuur is niet aansprakelijk voor schade toegebracht aan eigendommen van welke aard ook van leden of derden in het gebouw of op het terrein van de vereniging aanwezig.
4. Het bestuur is bevoegd leden en jeugdleden een boete op te leggen bij overtreding van enige bepaling van de statuten en reglementen.
Het bestuur is bevoegd een door de KNHB aan de vereniging opgelegde boete te verhalen op het lid of jeugdlid dan wel die leden of jeugdleden die aanleiding hebben gegeven tot het opleggen van de boete. Wordt een boete opgelegd of verhaald, dan wordt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld.
5. Op grond van dit artikel opgelegde boeten moeten binnen 14 dagen na de schriftelijke bekendmaking betaald worden. Leden die na ontvangst vaneen schriftelijke aanmaning tot betaling in gebreke blijven hun schuld te voldoen, kunnen door het bestuur worden geschorst.
BESTUUR
Artikel 10
1. Het bestuur verdeelt in onderling overleg de functies en de bijbehorende taken, met uitzondering van de door de algemene ledenvergadering aangewezen functies.
2. De voorzitter heeft de leiding van alle vergaderingen van het bestuur. Hij heeft te allen tijde het recht op inzage van hetgeen onder de overige bestuursleden berust.
Alle bestuursbesluiten worden door de voorzitter meeondertekend. De voorzitter brengt op de jaarvergadering verslag uit van het afgelopen boekjaar. Bij ontstentenis of belet van de voorzitter worden zijn taken waargenomen door een door de overige bestuursleden aan te wijzen lid van het bestuur.
5. De taken van de secretaris van het bestuur zijn de navolgende:
a. het voeren van correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur;
b. het houden van het verenigingsarchief;
c. het notuleren ter algemene ledenvergadering, tenzij een andere persoon daartoe door het bestuur is aangewezen, en ondertekening van vastgestelde notulen;
d. het notuleren ter bestuursvergadering en ondertekening van goedgekeurde notulen.
6. De taken van de penningmeester van het bestuur zijn de navolgende:
a. het innen en het beheren van alle gelden van de vereniging;
b. het afleggen van rekening en verantwoording aan de algemene ledenvergadering over de geldstroming binnen de vereniging.
Daartoe is de penningmeester van het bestuur verantwoordelijk voor de onder hem berustende gelden en andere activa die aan de vereniging toebehoren of die de vereniging in bruikleen heeft ontvangen. De penningmeester van het bestuur mag slechts tussentijds aftreden, indien de boeken zijn goedgekeurd door de kascommissie.
7. Iedere bestuurder is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien een bepaalde taak tot de werkkring van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk, tenzij een bestuurslid bewijst dat de tekortkoming niet aan hem te wijten is en dat hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.
BESTUURSVERGADERINGEN
Artikel 11
1. De bestuursvergaderingen worden gehouden zo vaak als door het bestuur nodig wordt geacht:
op wens van de voorzitter;
op wens van tenminste drie leden van het bestuur.
2. De oproep tot een bestuursvergadering wordt door de secretaris tijdig verzonden en vermeldt de ter vergadering behandelen onderwerpen.
3. Zolang in een bestuursvergadering alle in functie zijnde bestuurders aanwezig zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen ten aanzien van alle aan de orde komende onderwerpen, ook al is het onderwerp niet aangekondigd.
4. Toegang tot de bestuursvergaderingen hebben de bestuurders alsmede zij die daartoe door het bestuur worden uitgenodigd.
5. De voorzitter leidt de vergaderingen van het bestuur. Bij zijn afwezigheid voorziet de vergadering zelf in haar leiding.
6. Van het verhandelde in de bestuursvergadering worden notulen gehouden. De notulen worden op de door het bestuur te bepalen wijze vastgesteld en ondertekend.
7. Besluiten van het bestuur, welke ter kennis van de leden en jeugdleden zijn gebracht, zijn voor alle leden en jeugdleden bindend.
BESTUURSBESLUITEN
Artikel 12
1. Het bestuur kan slechts geldige besluiten nemen in een bestuursvergadering, waarin ten minste de helft van de in functie zijnde bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is.
Een bestuurder kan zich ter vergadering door een andere bestuurder laten vertegenwoordigen onder overlegging van een schriftelijke, ter beoordeling van de voorzitter van de vergadering voldoende, volmacht. Een bestuurder kan daarbij slechts voor één andere bestuurder als gevolmachtigde optreden.
2. In bestuursvergaderingen brengt ieder bestuurslid een stem uit. Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen over zaken wordt het desbetreffende punt aangehouden tot de eerstvolgende bestuursvergadering; bij alsdan een nieuwe staking van stemmen beslist de voorzitter. In spoedeisende gevallen, die niet tot een volgende vergadering kunnen worden uitgesteld, beslist bij staking van stemmen de voorzitter.
3. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen. Buiten vergadering kan een besluit slechts worden genomen met algemene stemmen van alle bestuurders en kunnen de stemmen alleen schriftelijk worden uitgebracht.
COMMISSIES
Artikel 13
1. De vereniging kent verschillende commissies. Deze commissies worden ingesteld door de algemene ledenvergadering of het bestuur en kunnen te allen tijde ook door het orgaan dat ze heeft ingesteld worden ontbonden.
2. Een bestuurslid kan geen deel uitmaken van een commissie, tenzij het bestuur en de commissie gezamenlijk anders beslissen.
3. Van commissies kunnen ook niet-leden van de vereniging deel uitmaken.
4. Commissies brengen over hun vergaderingen schriftelijk verslag uit aan het bestuur. Commissies brengen bovendien aan het einde van het boekjaar een schriftelijk verslag uit over dat boekjaar aan de algemene ledenvergadering.
5. De vereniging kent ondermeer de volgende commissies:
- de kascommissie,
- de wedstrijdcommissie of een wedstrijdsecretaris,
- de commissie van beroep,
- de jeugdcommissie,
- een elftalcommissie.
6. De kascommissie wordt jaarlijks door de algemene ledenvergadering benoemd en bestaat uit minimaal twee leden die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. De kascommissie stelt zelf een rooster van aftreden op, zo dat niet beide leden tegelijk aftreden. Men mag niet meer dan 5 achtereenvolgende jaren lid zijn van de kascommissie.
De kascommissie heeft tot taak het onderzoeken van de balans en de staat van baten en lasten met toelichting van het bestuur en het uitbrengen van verslag daarvan aan de algemene ledenvergadering. De kascommissie heeft daartoe het recht om van het bestuur te eisen dat inlichtingen worden verschaft, dat de kas en de waarden worden getoond en dat boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar worden gesteld.
7. De jeugdcommissie of het jeugdoverleg wordt jaarlijks door de algemene ledenvergadering benoemd en bestaat uit minimaal drie leden. De leden van de jeugdcommissie zijn herbenoembaar met dien verstande dat deze leden gedurende ten hoogste zes achtereenvolgende boekjaren zitting in deze commissie kunnen hebben. De jeugdcommissie heeft tot taak het begeleiden van de jeugdleden.
8. De commissie van beroep wordt door de algemene ledenvergadering benoemd en bestaat uit drie leden. De leden van de commissie zijn onbeperkt herbenoembaar. De commissie van beroep is het beroepsorgaan van de vereniging en is bevoegd individuele besluiten van een orgaan van de vereniging te beoordelen en te vernietigen. De commissie stelt haar eigen reglement op en legt dat voor aan de algemene ledenvergadering.
ALGEMENE LEDENVERGADERINGEN
Artikel 14
1. De voorzitter bewaakt de orde en het ordelijk verloop van de vergadering. De voorzitter bepaalt de volgorde van de onderwerpen, die ter vergadering worden behandeld.
2. De voorzitter verleent de leden het woord in de volgorde waarin zij dit hebben gevraagd. De secretaris houdt hiervan aantekening. De voorzitter heeft het recht een lid dat zich volgens zijn mening niet behoorlijk gedraagt het woord te ontnemen of het verblijf ter vergadering te ontzeggen behoudens een geslaagd beroep van de betrokkene op de vergadering.
3. De secretaris legt ter vergadering een presentielijst neer waarop de aanwezige leden hun naam plaatsen en aantekenen of zij al dan niet stemgerechtigd zijn. Slechts die stemgerechtigde leden wier namen op de presentielijst voorkomen nemen, al dan niet middels een gevolmachtigde, aan de stemmingen deel.
5. Voor de aanvang van de stemmingen over personen conform artikel 21 lid 5 van de statuten, wijst de voorzitter drie neutrale personen aan die de stemmen tellen en van de uitkomst verslag zullen uitbrengen aan de voorzitter; daarna deelt de voorzitter de uitslag van de stemming aan de vergadering mee.
6. Bij hoofdelijk oproeping geschieden de stemmingen in volgorde van de presentielijst met dien verstande dat eerst de stemgerechtigde leden al dan niet bij volmacht, daarna de stemgerechtigde bestuursleden en tenslotte de stemgerechtigde voorzitter hun stemmen uitbrengen.
7. Van het verhandelde in een algemene ledenvergadering worden door de secretaris of de door het bestuur daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt. De notulen worden in het officieel orgaan gepubliceerd of op een andere, ter keuze van het bestuur, wijze ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene ledenvergadering te worden vastgesteld.
WIJZIGINGEN EN AANVULLINGEN HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 15
1. Dit reglement kan slechts door de algemene ledenvergadering worden gewijzigd.
2. Een besluit tot wijziging van dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag volgende op die waarop de algemene ledenvergadering dat besluit neemt, tenzij de algemene ledenvergadering later tijdstip vaststelt.
3. Wijzigingen in dit reglement worden ter kennis gebracht van het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond.
Dit reglement is vastgesteld door de algemene ledenvergadering op 8 december 2009 en per die datum in werking getreden.
Ref: MVUlrici
P011.03.10