Statuten
10 februari 2015 |
NAAM EN ZETEL
Artikel 1
1. De vereniging is genaamd: Pinoké en is ontstaan uit de verenigingen O.K., opgericht 23 januari 1929, en Pinokkio, opgericht 24 april 1932.
2. De vereniging heeft haar zetel in de gemeente Amsterdam.
DOEL
Artikel 2
1. De vereniging heeft ten doel het doen beoefenen en het bevorderen van de hockeysport in al zijn verschijningsvormen en nevenactiviteiten.
2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a. deel te nemen aan de door de KNHB georganiseerde of goedgekeurde competities en andere wedstrijden;
b. wedstrijden te organiseren;
c. evenementen op het gebied van de hockeysport te organiseren;
d. de nodige accommodatie te verzorgen en in stand te houden, daaronder begrepen verhuur van de accommodatie voor andere doeleinden.
BOEKJAAR
Artikel 3
Het boekjaar van de vereniging, ook te noemen verenigingsjaar, loopt van 1 juli van enig jaar tot en met 30 juni van het daarop volgende jaar.
LIDMAATSCHAP
Artikel 4
1. De vereniging kent jeugdleden, seniorleden, leden van verdienste, ereleden en niet-spelende leden.
a. Jeugdleden zijn zij, die aan de activiteiten van de vereniging deelnemen en die voor 1 oktober van het lopende verenigingsjaar de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt.
b. Seniorleden zijn zij, die voor 1 oktober van het lopende verenigingsjaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en actief de hockeysport beoefenen, beoefend hebben of daar direct of indirect actief bij betrokken zijn.
c. Leden van verdienste zijn zij, die belangrijke diensten aan de vereniging hebben bewezen en op voorstel van het bestuur of tenminste 5 leden door de algemene ledenvergadering daartoe zijn benoemd.
d. Erelid, erevoorzitters hieronder begrepen, zijn zij, die zich tegenover de vereniging bijzonder en/of langdurig verdienstelijk hebben gemaakt en op voorstel van het bestuur of tenminste 5 leden door de algemene ledenvergadering met tenminste tweederde (2/3) van de geldig uitgebrachte stemmen daartoe zijn benoemd.
e. niet-spelend lid zijn zij, die niet actief de hockeysport beoefenen maar wel bij de vereniging betrokken zijn.
2. Een jeugdlid wordt overeenkomstig artikel 4.1.b seniorlid zonder verdere formaliteiten.
Artikel 5
1. Het lidmaatschap is persoonlijk.
2. Waar in deze statuten en in de reglementen van de vereniging wordt gesproken over "leden" zonder verdere aanduiding, worden daaronder zowel de jeugdleden, seniorleden, niet-spelende leden, de ereleden als de leden van verdienste verstaan, en waar in deze statuten en in de reglementen van de vereniging wordt gesproken over "lidmaatschap" zonder verdere aanduiding, wordt daaronder zowel het lidmaatschap van de jeugdleden, de seniorleden, niet-spelende leden, de ereleden als het lidmaatschap van de leden van verdienste verstaan, alles voorzover de statuten en de reglementen geen nader onderscheid maken.
Artikel 6
1. Over de toelating van leden beslist het bestuur.
Minderjarigen kunnen alleen worden toegelaten, als zij in het bezit zijn van een schriftelijke toestemming van hun wettige vertegenwoordiger.
2. De wijze van aanmelding en de voorwaarden voor toelating van de leden als bedoeld in lid 1 zijn geregeld in het huishoudelijk reglement.
3. De vereniging houdt een ledenregister waarin minimaal de namen, geboortedata en adressen van alle leden zijn opgenomen.
Artikel 7
1. Personen die als lid zijn toegetreden tot de vereniging worden daardoor lid van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) en zijn als zodanig
(mede)-onderworpen aan de statuten, reglementen en besluiten van de KNHB en zijn organen, waaronder met name is begrepen de tuchtrechtspraak.
2. Personen die een betaalde of onbetaalde functie binnen de vereniging uitoefenen, met uitzondering van de degenen die slechts financiële steun verlenen en die met de hockeysport generlei bemoeienis hebben, zijn gehouden de statuten, reglementen en besluiten van de KNHB en zijn organen, waaronder met name is begrepen de tuchtrechtspraak, te volgen.
Artikel 8
1. Het bestuur kan besluiten een lid te schorsen voor de duur van maximaal drie maanden, bijvoorbeeld op grond van wangedrag of een van de gronden genoemd in het huishoudelijk reglement.
2. Een besluit tot schorsing kan binnen drie maanden worden gevolgd een besluit van het bestuur tot opzegging van het lidmaatschap dan wel tot royement uit het lidmaatschap als in artikel 9 bepaald.
Artikel 9
1. Het lidmaatschap eindigt door:
a. overlijden van het lid;
b. opzegging door het lid;
c. opzegging door de vereniging;
d. royement.
2. Opzegging van het lidmaatschap kan slechts geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste twee maanden, derhalve laatstelijk vóór 1 juni van het lopende verenigingsjaar. Een te late opzegging doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.
3. De vereniging kan het lidmaatschap opzeggen wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. Opzegging door de vereniging geschiedt schriftelijk en onder opgaaf van redenen door het bestuur.
4. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging geschiedt voorts door het bestuur, wanneer het de vereniging krachtens de statuten van de KNHB verboden is het betrokken lid als lid van de vereniging te handhaven.
5. Een lid kan zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat hem een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm tot fusie of tot splitsing.
6. Royement kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Royement geschiedt door het bestuur, die daarvan melding doet aan de KNHB. Het betrokken lid wordt door het bestuur schriftelijk en onder opgave van redenen van het royement in kennis gesteld.
7. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond dat een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt en van een besluit tot royement staat voor de belanghebbende binnen een maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep bij op de Commissie van Beroep. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is de belanghebbende geschorst.
8. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desalniettemin de jaarlijkse bijdrage alsmede de overige verplichtingen voor het geheel verschuldigd, tenzij het bestuur anders beslist.
RECHTEN en VERPLICHTINGEN VAN DE LEDEN
Artikel 10
1. De leden zijn gerechtigd deel te nemen aan de door de KNHB georganiseerde of goedgekeurde competities, andere wedstrijden en evenementen, door de vereniging voor de leden georganiseerd. De leden hebben toegang tot de algemene ledenvergadering.
2. De leden van de vereniging zijn verplicht:
a. de statuten en de reglementen van de vereniging en van de KNHB, alsmede de besluiten van hun organen na te leven;
b. de verplichtingen, die de vereniging en/of de KNHB uit naam van zijn leden aangaat of die uit het lidmaatschap voortvloeien, te aanvaarden en na te leven. Tot deze verplichtingen behoort onder meer het aanvaarden en nakomen van door de KNHB mede namens zijn leden, aangegane verplichtingen jegens één of meer derden met betrekking tot de verkoop en/of exploitatie van televisie- en/of radio-opnamen en/of uitzendrechten;
c. zich voor, tijdens en na de wedstrijd behoorlijk te gedragen;
d. er voor te zorgen dat de door hen te spelen wedstrijden ordelijk verlopen en dat de voorschriften die, door of vanwege het bestuur en/of het bestuur van de KNHB met betrekking tot de handhaving van de orde bij die wedstrijden mochten worden gegeven, stipt worden opgevolgd;
e. er voor te zorgen dat de belangen of het aanzien van de hockeysport, de vereniging en de KNHB door hun toedoen niet op ontoelaatbare wijze worden geschaad;
f. zich tegenover elkander en derden en tegenover de vereniging en/of de KNHB te onthouden van bedrieglijke handelingen;
g. tot betaling van contributie en overige verplichtingen, zoals incidentele uitgaven, zulks met inachtneming van het daaromtrent in de statuten en het huishoudelijk reglement bepaalde.
GELDMIDDELEN
Artikel 11
1. De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit de contributies van leden, niet spelende leden daaronder begrepen, eventuele door de algemene ledenvergadering goedgekeurde hoofdelijke omslagen of incidentele bijdragen, entreegelden van nieuwe leden, sponsorgelden en bijdragen van donateurs, erfstellingen, legaten, lastbevoordelingen, schenkingen en andere, al dan niet toevallige, baten. Erfstellingen mogen door de vereniging niet anders worden aanvaard dan onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
2. Ieder seniorlid en jeugdlid betaalt een jaarlijkse contributie, waarvan het bedrag wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld die een verschillende bijdrage betalen. Ereleden zijn niet contributieplichtig.
3. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van een bijdrage te verlenen.
4. Nieuwe seniorleden en jeugdleden betalen eenmalig entreegeld, waarvan het bedrag wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering. Dit geldt niet voor seniorleden, die dit worden op grond van het bepaalde in artikel 4 lid 2.
5. Het huishoudelijk reglement kan bepalingen bevatten terzake van door leden in voorkomende gevallen aan de vereniging verschuldigde schadeloosstellingen en boeten.
DONATEURS
Artikel 12
De vereniging kent donateurs; dit zijn natuurlijke personen of rechtspersonen die zich als zodanig hebben aangemeld en zich bereid hebben verklaard de vereniging uitsluitend door een financiële bijdrage te steunen. De toelating en rechten en verplichtingen van donateurs worden in het huishoudelijk reglement geregeld.
BESTUUR
Artikel 13
1. Behoudens de beperkingen volgens de statuten is het besturen van de vereniging opgedragen aan een bestuur bestaande uit ten minste 5 en ten hoogste 9 natuurlijke personen. Het aantal bestuursleden wordt met inachtneming van de vorige zin door de algemene ledenvergadering bepaald.
2. De leden van het bestuur worden benoemd door de algemene ledenvergadering.
De benoeming van de leden van het bestuur geschiedt op voordracht van het bestuur, waarbij de algemene ledenvergadering kan besluiten dat een of meer bestuursleden, met als maximum de helft min 1, buiten de leden van de vereniging worden benoemd.
3. Tegenkandidaten kunnen schriftelijk bij het bestuur worden voorgesteld tot 7 dagen voor de algemene ledenvergadering op voordracht van tenminste 10 stemgerechtigde leden, onder meezending van een verklaring van de kandidaat dat deze bereid is de eventuele benoeming te aanvaarden en onder opgave voor welke vacature de voordracht geschiedt.
4. De leden van het bestuur kunnen door de algemene ledenvergadering te allen tijde worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen twee maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.
5. Mocht het aantal leden van het bestuur door enigerlei oorzaak te eniger tijd beneden het statutaire minimum dalen, dan vormen de overgebleven bestuursleden of vormt het overgebleven bestuurslid rechtsgeldig het bestuur. Het bestuur is in dat geval verplicht ten spoedigste een algemene ledenvergadering bijeen te roepen, in welke het bestuur tot ten minste het statutair minimaal aantal personen dient te worden aangevuld.
6. De leden van het bestuur worden benoemd voor de duur van 3 jaar. Elk bestuurslid treedt af in de jaarlijkse algemene ledenvergadering, volgens een door het bestuur op te stellen rooster van aftreden. Een in een tussentijdse vacature benoemd bestuurslid neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in.
Een aftredend bestuurslid defungeert en het nieuw benoemd bestuurslid treedt in functie onmiddellijk na afloop van de algemene ledenvergadering waarin de benoeming plaatsvond.
7. Het aftredende bestuurslid is tweemaal herkiesbaar, wederom voor de duur van drie jaar.
Artikel 14
1. De voorzitter en penningmeester van het bestuur worden als zodanig door de algemene ledenvergadering benoemd. Het bestuur benoemt voorts uit zijn midden een secretaris. De functies van secretaris en penningmeester zijn verenigbaar.
2. Het bestuur regelt en verdeelt in onderling overleg zijn werkzaamheden, met inachtneming van de wet, de statuten en het huishoudelijk reglement.
3. Van het verhandelde in elke bestuursvergadering worden door de secretaris notulen opgemaakt, die in de volgende vergadering worden vastgesteld.
4. Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regelen aangaande de vergaderingen van en de besluitvorming door het bestuur worden gegeven.
Artikel 15
1. Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene ledenvergadering, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt. Deze beperking geldt mede voor de bevoegdheid tot vertegenwoordiging van de vereniging ter zake van deze handelingen.
2. Het bestuur behoeft eveneens goedkeuring van de algemene ledenvergadering voor besluiten tot:
I. het aangaan van rechtshandelingen en het verrichten van investeringen, een bedrag van € 100.000,00 te boven gaande, onverminderd het bepaalde onder II;
II. a. het oprichten van rechtspersonen, met name stichtingen, ten behoeve van het verwezenlijken van het doel van de vereniging;
b. het huren, verhuren en op andere wijze in gebruik of genot verkrijgen en geven van registergoederen;
c. het aangaan van overeenkomsten, waarbij aan de vereniging een bankkrediet voor meer dan € 100.000,00 wordt verleend.
d. het ter leen verstrekken van gelden, alsmede het ter leen opnemen van
gelden, waaronder niet is begrepen het gebruikmaken van een aan de
vereniging verleend bankkrediet.
3. Het bestuur beslist over de wijze waarop gelden, die daarvoor in aanmerking komen, worden belegd.
VERTEGENWOORDIGING
Artikel 16
1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging. De vertegenwoordigings-
bevoegdheid komt mede toe aan twee gezamenlijk handelende bestuursleden.
2. In alle gevallen waarin de vereniging een tegenstrijdig belang heeft met een of meer bestuursleden kan de algemene ledenvergadering een of meer personen aanwijzen om de vereniging te vertegenwoordigen.
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 17
Aan de algemene ledenvergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen.
Artikel 18
1. Degenen die volgens deze statuten of het huishoudelijk reglement toegang tot de algemene ledenvergadering hebben kunnen daarin het woord voeren.
2.Bovendien hebben degenen die, zonder lid van de vereniging te zijn, deel uitmaken van de kascommissie en van andere bij of krachtens huishoudelijk reglement in te stellen commissies van de vereniging, toegang tot de algemene ledenvergadering en zij kunnen daarin het woord voeren met toestemming van de voorzitter van de vergadering; zij hebben in de algemene ledenvergadering echter geen stemrecht. Over toelating van andere personen beslist de voorzitter van de vergadering.
3. Geschorste leden hebben geen toegang tot de algemene ledenvergadering.
4. Ieder seniorlid, jeugdlid van 16 jaar of ouder, erelid en lid van verdienste heeft op de algemene ledenvergadering één stem. Het bestuurslid dat geen lid van de vereniging is, heeft ook een stem.
5. Ook jeugdleden onder 16 jaar hebben een stem, welke door hun wettelijk vertegenwoordiger wordt uitgeoefend. De wettelijk vertegenwoordiger heeft toegang tot de algemene ledenvergadering.
6. Een lid kan zijn stem door een schriftelijk daartoe gevolmachtigd ander stemgerechtigd lid, niet zijnde een jeugdlid onder 16 jaar, laten uitbrengen; een lid mag niet meer dan 3 volmachten waarnemen.
7. De voorzitter en de secretaris van het bestuur treden als zodanig ook op bij de algemene ledenvergadering. Ingeval van hun belet of ontstentenis benoemt de algemene ledenvergadering een voorzitter en een secretaris van die vergadering uit de andere bestuursleden indien ter vergadering aanwezig. Is geen van de bestuursleden ter vergadering aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding.
8. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt, die in de volgende vergadering worden vastgesteld.De inhoud van de notulen van het proces-verbaal wordt ter kennis van de leden gebracht.
Artikel 19
1. Het bestuur roept de algemene ledenvergadering tenminste twee keer per jaar bijeen, of zo dikwijls het dit wenselijk oordeelt, of wanneer het daartoe volgens de wet, de statuten of het huishoudelijk reglement verplicht is.
2. De jaarvergadering wordt gehouden binnen 6 maanden na afloop van het verenigingsjaar. In deze jaarvergadering wordt in ieder geval aan de orde gesteld de goedkeuring van de balans en de staat van baten en lasten met de toelichting, de benoeming van de in lid 3 van artikel 22 bedoelde commissie voor het volgende boekjaar, de voorziening in eventuele vacatures, de decharge van het bestuur en de voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering.
3. De bijeenroeping geschiedt bij schriftelijke aankondiging en/of per email en bij aankondiging op de officiële site van de vereniging. In de aankondiging wordt de agenda opgenomen.
4. De termijn van oproeping voor de vergadering is 14 dagen.
5. Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van ten minste 50 stemgerechtigde leden verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op een termijn van niet langer dan 4 weken na indiening van het verzoek. Het verzoek moet bij aangetekende brief aan het bestuur worden gedaan en moet de punten van behandeling bevatten.
Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan als bepaald in lid 3 van dit artikel, of bij advertentie in ten minste een, ter plaatse waar de vereniging gevestigd is, veel gelezen dagblad.
Artikel 20
1. Alle besluiten, waarvoor bij deze statuten of de wet geen grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
2. Stemming geschiedt mondeling. Het bestuur kan, zelf of op verzoek van een stemgerechtigde aanwezige, besluiten dat schriftelijk wordt gestemd. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende gesloten briefjes, ontvangen en geteld door de secretaris.
3. Een besluit kan bij acclamatie tot stand komen, doch niet, indien terzake hoofdelijke stemming wordt verlangd. Indien de stemmen staken over een voorstel niet betreffende een verkiezing van personen, dan is het verworpen.
4. Het ter algemene ledenvergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter, dat door de vergadering een besluit is genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van vorenbedoeld oordeel de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid der algemene ledenvergadering dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
5. Indien bij een verkiezing van personen niemand de meerderheid heeft verkregen, heeft een tweede stemming, of in geval van een voordracht, een tweede stemming tussen de voorgedragen kandidaten, plaats. Heeft alsdan weer niemand de meerderheid verkregen, dan vinden herstemmingen plaats, totdat hetzij één persoon de meerderheid heeft gekregen, hetzij tussen twee personen is gestemd en de stemmen staken. Bij deze herstemmingen wordt telkens gestemd tussen de personen, uitgezonderd de persoon, op wie bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen is uitgebracht. In geval bij een stemming tussen twee personen de stemmen staken, beslist het lot wie van beiden is gekozen.
6. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene ledenvergadering.
7. Zolang in een algemene ledenvergadering alle stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen ook al heeft geen oproeping plaatsgehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze geschied of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van vergaderingen of een daarmee verband houdende formaliteit niet in acht genomen.
FINANCIËLE ADMINISTRATIE, JAARVERSLAG, REKENING EN VERANTWOORDING
Artikel 21
1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.
2. Het bestuur brengt op een algemene ledenvergadering binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering, een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring over aan de vergadering.
3. De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks een kascommissie van ten minste twee personen, die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. De commissie onderzoekt de balans en de staat van baten en lasten met de toelichting en brengt aan de algemene ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit. Het bestuur is verplicht de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te vertonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen. Vereist het onderzoek bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan de commissie zich door een deskundige doen bijstaan.
4. De last van de commissie kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden herroepen, doch slechts door de benoeming van een andere commissie.
5. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 1 en 2 gedurende zeven jaren te bewaren, desgewenst op een gegevensdrager.
6. Goedkeuring van de jaarrekening door de algemene ledenvergadering strekt het bestuur tot decharge over het afgelopen boekjaar. De kascommissie adviseert de vergadering de aan het bestuur en/of de penningmeester te verlenen decharge over het financiële beleid in het afgelopen boekjaar.
REGLEMENTEN
Artikel 22
1. De vereniging heeft een huishoudelijk reglement, hetwelk door de algemene ledenvergadering wordt vastgesteld en kan worden gewijzigd door de algemene ledenvergadering. Het huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten in strijd met de wet en de statuten.
2. Het huishoudelijk reglement en eventuele andere reglementen van de vereniging bevatten al hetgeen in aanvulling en ter uitvoering van de statuten nadere regeling behoeft dan wel wenselijk doet zijn.
COMMISSIE VAN BEROEP
Artikel 23
1. De algemene ledenvergadering benoemt een Commissie van Beroep , welke de hem bij de statuten of het reglement opgedragen taken en bevoegdheden vervult en uitoefent.
2. De Commissie van Beroep bestaat uit tenminste drie personen. De voorzitter is bij voorkeur een jurist.
3. De leden van de Commissie van Beroep worden voor drie jaar benoemd en kunnen meteen worden herbenoemd.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 24
1. In de statuten van de vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van een algemene ledenvergadering, waartoe schriftelijk (per post) is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt ten minste 14 dagen.
2. Zij die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste 14 dagen vóór de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.
3. Een besluit tot statutenwijziging behoeft een meerderheid van ten minste 2/3e van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin ten minste 2/3e van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Is dit vereiste gedeelte van de leden niet aanwezig of vertegenwoordigd, dan wordt na die vergadering een 2e vergadering bijeengeroepen, te houden binnen 14 dagen na de eerste vergadering. Daarin kan over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, worden besloten, mits met een meerderheid van ten minste 2/3e van de uitgebrachte stemmen.
4. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat daarvan een notariële akte is opgemaakt. Ieder bestuurslid is bevoegd de notariële akte van statutenwijziging te tekenen.
5. Wijzigingen in de statuten en/of de reglementen van de vereniging dienen onmiddellijk ter kennis van het bestuur van de KNHB te worden gebracht.
ONTBINDING EN VEREFFENING
Artikel 25
1. De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene ledenvergadering. Het bepaalde in de leden 1 en 3 van het vorige artikel is ten aanzien van een zodanig besluit van overeenkomstige toepassing.
2. Bij ontbinding van de vereniging wordt haar vermogen vereffend door de bestuursleden, indien en voor zover de algemene ledenvergadering niet anders bepaalt.
3. Hetgeen na voldoening van de schuldeisers van het vermogen van de ontbonden vereniging is overgebleven, wordt naar evenredigheid overgedragen aan de leden. Bij het besluit tot ontbinding kan door de algemene ledenvergadering aan hetgeen na voldoening van de schuldeisers van het vermogen van de ontbonden vereniging zal overblijven echter ook een andere bestemming worden gegeven.
4. De algemene ledenvergadering benoemt de persoon die de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de ontbonden vereniging gedurende 7 jaren dient te bewaren.
Artikel 26
In alle gevallen, waarin deze statuten niet voorzien, beslist het bestuur. Het is verplicht een dusdanige beslissing op de eerstvolgende algemene ledenvergadering mee te delen.
Vastgesteld door de algemene ledenvergadering op 8 december 2009.
Notarieel vastgelegd op 4 november 2010.
In werking getreden op 5 november 2010.
Ref. MVUlrici.
P010.03.10