Verslag: Training motorisch leren gegeven door Bas van Hooren
8 december 2019 |Zaterdag 7 december hebben we een enorm interessante training gehad. Op initiatief van Henk Olk, is Bas van Hooren gevraagd om trainers van Pinoké meer te vertellen over motorisch leren en hoe je dit direct kunt toepassen in de praktijk.
Bas van Hooren is sport wetenschapper aan de Universiteit
Maastricht en topatleet. Die combinatie is uniek en maakt dat hij wetenschap
ook daadwerkelijk vertaalt naar de praktijk, in ons geval een training.
Het programma was als
volgt opgebouwd:
·Wat is motorisch leren?
·Waarom is het belangrijk voor ons als trainers?
·Hoe kun je een training structureren aan de hand van motorisch leren
·Verschillende feedback en instructie strategieën
·En samendoen in de praktijk dus op het veld.
Motorisch leren is vooral de techniek van bewegen verbeteren
om zo blessures te voorkomen, prestatie te verbeteren en zo met meer plezier en
motivatie te kunnen leren. Als voorbeeld toonde Bas een film van twee
hardlopers. En werden wij uitgenodigd om te beargumenteren wie wij denken dat
er sneller is. We zijn direct geprikkeld. Mooi om al direct de wetenschap in
actie te zien.
Kijk naar de kniehoogte, been naar bil of niet, rompcontrole,
staat hij meer rechtop en heeft hij minder as-rotatie, allemaal elementen van verlies
van energie. En dus ten koste van beweging efficiëntie.
De traditionele
manier van leren volgens het 3 fasen model uit 1967
Is dat sporters eerst expliciete instructies krijgen en
weinig variaties omdat de focus vooral ligt op het trainen van de ideale
beweging. Dus een training met veel herhaling. En je kan je voorstellen vaak
ook met minder plezier voor sporters.
Differentieel leren
Recente onderzoeken, vertelt Bas ons, laat zien dat er veel
leukere en betere leermethoden zijn. Aan
de hand van films, onderzoeksresultaten en vooral ook door ons zelf te laten
ervaren, laat hij zien wat de differentieel leren voor een voordelen heeft.
Kort samengevat gaat het ervan uit dat er niet één perfecte
beweging bestaat, tenslotte is ieder mens anders. Dus gaat het erom om te
kijken wat bij die sporter past en dat doe je door het uit te proberen. Denk daarbij na over leuke variaties dat geeft
een sporter plezier en motivatie. Probeer nieuwe oefeningen uit soms lukt het
en soms niet. Daar leer je als trainer ook van. Wanneer je een oefening uitlegt
kijk of je bij de instructies een sporter kunt uitleggen wat het doel is en
waar een de beweging die hij moet maken mee vergeleken kan worden in plaats van
heel precies de spierbeweging uit te leggen want dan gaat een sporter te veel
nadenken en te weinig vanuit ontspanning de oefening in.
De trainers kwamen met enorm leuke voorbeelden: hockeyen met
verschillende ballen, met een speciale stroboscopische bril zodat je niet de
hele tijd iets ziet (zonnebril kan ook en is een stuk goedkoper), een backhand leren
door onder een elastiek door te gaan zodat je toch laag blijft zitten. De term
"hockeyen alsof je een papegaai op je schouder hebt die er niet af mag vallen”
om niet in te zakken tijdens de beweging enzovoorts.
De verschillende methodieken die voorbij kwamen heten: block
practice, random practice, externe focus gerichte instructies, impliciet leren
door dual task of analogieën, beperking gestuurde instructies om bepaalde
bewegingen te forceren.
Kortom te veel en te lang om allemaal uit te werken. Maar
ben je geprikkeld hierdoor? Net als alle deelnemers van de trainingsdag? Stuur
dan een mail naar [email protected] en
je krijgt de sheets toegestuurd. En natuurlijk kun je één van de aanwezige
trainers vragen om toelichting: Noa, Marjolein, Kasper, Yannick, Allard,
Alexandra, Suzanne, Leo, Loekie, Ronald of Bo. En natuurlijk Henk Olk, één van
de meest gepassioneerde vrijwilligers van Pinoké wanneer we praten over dit
vakgebied.
Met dank aan Henk voor het organiseren, Bas voor de
fantastische dag, Gaby en Kevin het barpersoneel dat weer zoals altijd klaar
stond voor ons. Bestuur voor het faciliteren voor weer een mooie PinokeLab dag.
Femke Lobach