Verslag trainersavond tweedelijns en enthousiaste jeugdtrainers
12 maart 2022 |Jeugdhockey is een plek om te leren. Een plek waar succes
wordt gemeten in persoonlijke groei en ontwikkeling. Als jeugdtrainer focus je
op ontwikkelen en dat leidt naar resultaat.
En natuurlijk draait de sport om partijtjes waarbij er
winnaars en verliezers zijn.
En natuurlijk is er ook de wil om te winnen.
Maar plezier behoudt een speler wanneer hij/zij merkt dat ze
groeit en ontwikkelt.
Plezier gekoppeld aan resultaat is erg grillig. Ofwel de
kern van de opleiden is groei mindset.
Het gaat niet alleen om de theorie, het gaat vooral
om de praktijk en de theorie in praktijk brengen, dus heb ik afgelopen zaterdag
een aantal wedstrijden bekeken. Coaches gefilmd en aantekeningen gemaakt en dat
deze avond besproken.
- waarom zeg je als coach bepaalde dingen ?
- waar sta je, ben je daar bewust van?
- wat doe je met jouw emoties doet, hoe zet je jouw energie? Breng je rust of juist meer energie in het team?
- hoe spreek jij spelers aan? Wat zeg je in de rust of welke vragen stel je aan welke spelers?
- Wat is de rol van een teammanager en het bijbehorende takenpakket. En welk voorbeeld geef jij en de teammanager?
- Ben je als teammanager de hele tijd aan het appen en met je mobiel in de weer? Wat is dan het voorbeeld dat je aan de jeugdspelers geeft? Sta je te kletsen met iemand langs de lijn en let je niet op het spel? Wat wil je dat de jeugdspelers op de bank doen?
- Roep je specifieke of algemene instructies?
Aanleiding voor deze laatste vraag is een onderzoek binnen betaald voetbal,
maar ook wat ik langs de lijn die bewuste zaterdag hoorde.
- daar gaan we weer jongens, pak een mannetje op
- laat je zien’
- hou je stick stil’
- weg die bal’
Tja wat moet je als speler dan. Wie moet wat waar en wanneer doen. En zoals je leest is het alleen coaching ‘op de bal’.
Een onderzoek uit 2011
illustreert dat de context waarin coach- gedrag optreedt,van belang is: juist in
wedstrijden (dit is de wekelijkse competitiewedstrijd tegen een team van een andere
betaald-voetbal-organisatie) wordt al snel de langere termijn (‘opleiden’)
ingeruild voor de korte termijn (‘winnen van de huidige wedstrijd’).
Dit wordt onmiddellijk
zichtbaar in het gedrag van de trainer-coach: aan de fout gerelateerde
technische instructie (3,5% van alle coachgedrag in wedstrijden) komt
nauwelijks meer voor, terwijl algemene technische instructie (57,4% van alle
coachgedrag in de wedstrijden) verreweg overheerst.
Genoeg gespreksstof dus. En genoeg te leren van en met
elkaar.
En voor mij is het altijd leuk om met enthousiaste Pinoké
trainers te werken. Zij zorgen ervoor dat de jeugdspelers enthousiast blijven
voor sport en club, zij zijn het hart van de club.
Femke Lobach