Communicatie
22 september 2015 | Het waar, waarom, hoe & wie van de communicatie binnen PinokéAlle commissies, leden, teams, aanvoerders, begeleiders en ook alle andere betrokkenen kunnen gebruik maken van de communicatiekanalen van Pinoké. Heel graag zelfs! Het 'waar, wanneer, waarom, hoe & wie' kun je hieronder vinden.
1.1 Uitgangspunten vereniging:
Pinoké is een bruisende familieclub met ambities voor top- en breedtehockey. Doelstelling is om alle leden met plezier en op eigen niveau te laten hockeyen. Bij tophockey is de ambitie om met eigen jeugd stabiel in de hoofdklasse te presteren. Dit doen wij door de jeugd een uitmuntende hockeyopleiding te bieden en door met een professioneel ingestelde vrijwilligersorganisatie te werken aan een veilige omgeving waarbij gezelligheid, respect en ambitie hand in hand gaan.
De communicatiecommissie draagt dit uit door een regelmatige en consistente communicatie. De uitgangspunten hierbij zijn:
* Elke doelgroep (m.n. jeugd, senioren, breedte en top) willen we op maat bedienen.
* Bij de keuzes op communicatiegebied streven wij na dat de kwaliteit op lange termijnhaalbaar is met vrijwilligers
* In alle communicatie-uitingen wordt de huisstijl gebruikt.
* In de berichtgeving respecteren we de clubregels die de vereniging heeft opgesteld. Dat betekent o.a. dat we elkaar bejegenen op voet van gelijkheid en met respect, dat wij beleefd en correct zijn naar elkaar, dat wij ons positief uitlaten over elkaar en dat wij geen grove taal gebruiken. Daarnaast zijn berichten niet in strijd met het gevoerde terughoudende alcoholbeleid.
1.2. Content
Elk van onderstaande commissies is verantwoordelijk voor het doorgeven van relevant nieuws en krijgt in enige vorm de beschikking over de communicatiekanalen van de vereniging. Dit zijn o.a. de volgende commissies.:
* Bestuur
* Evenementencommissie
* Technische commissie
* Jeugdcommissie
* Teams (geen teamverslagen, wel b.v. kampioenschap)
* Horeca
* Sponsorcommissie
Daarnaast plaatsen we graag zoveel mogelijk relevante content van leden en andere betrokkenen.
We hebben enkele enthousiaste redacteuren die je kunt vragen een stukje te schrijven via [email protected].
1.3. Doelgroepen
De inzet van kanalen is afhankelijk van bericht en gewenste doelgroep. Elke doelgroep (m.n. jeugd, senioren, breedte en top) bedienen we op maat. Naast interne doelgroepen zijn er ook externe doelgroepen zoals pers en zijn er specifieke externe communicatiekanalen zoals hockey.nl, Sportas (wedstrijden met regionale aantrekkingskracht) en lokale kranten. Deze kanalen zetten we incidenteel in.
1.4. Schema communicatiekanalen
De inzet van kanalen is afhankelijk van bericht en gewenste doelgroep. Elke doelgroep (m.n. jeugd, senioren, breedte en top) bedienen we op maat. Naast interne doelgroepen zijn er ook externe doelgroepen zoals pers en zijn er specifieke externe communicatiekanalen zoals hockey.nl, Sportas (wedstrijden met regionale aantrekkingskracht) en lokale kranten. Deze kanalen zetten we incidenteel in.
1.4. Schema communicatiekanalen
Kanaal | Berichten | Adres | Aanleveren |
Website (vaste content) | info voor langere tijd | [email protected] | min. 1 dag voor plaatsing, met afbeelding |
Website (nieuws) | alles | [email protected] | min. 1 dag voor plaatsing, met afbeelding |
Pep (Pinoké app) | alles | [email protected] | min. 1 dag voor plaatsing, met afbeelding |
Pushbericht | urgent of zeer bijzonder | [email protected] | altijd i.c.m. app-bericht |
Digineus | alles | [email protected] | Zie voor de deadline de clubagenda op de website of de app |
vnl. hockeyberichten | [email protected] | min. 1 dag voor plaatsing, met afbeelding of film | |
persberichten, wedstrijden D/H1, evenementen e.a. nieuws | [email protected] | z.s.m. | |
specifieke doelgroep, niet de gehele club | [email protected] | min. 24 uur van te voren | |
Vrienden van Pinoké | |||
Kliklijsten | Evenementen, actualiteit | ||
persbericht | vnl. D/H1 nieuws | [email protected] |
* of na overleg rechtstreeks naar de beheerder
1.5. Boodschap
De communicatiekanalen worden primair ingezet voor relevant nieuws voor onze leden en andere direct betrokkenen. Daarnaast kunnen de kanalen ingezet worden voor hockey gerelateerde zaken wanneer onze leden daar mogelijk belangstelling voor hebben b.v. sportkampen op ons terrein.
Reclameberichten van commerciële instellingen worden alleen geplaatst als er sprake is van een langdurige relatie met Pinoké zoals met sponsoren of leveranciers en er sprake is van een gezamenlijk belang b.v. JAWA, webshop, Vriendenloterij.
1.6. Uitvoering
De uitvoering van de plaatsing is gedelegeerd aan de communicatiecommissie. Voor elk kanaal is/zijn (een) beheerder(s) aangesteld. In verband met onderlinge afstemming van berichten en planning van inzet van de kanalen wordt de communicatiecommissie graag tijdig betrokken bij de plannen. Zonodig stellen we in overleg een plan op met daarin o.a. boodschap, doelgroep, kanaal en planning.
De huisstijl is ontwikkeld door Jeroen van Heugten van Conceptcrew. De stylesheet met daarop kleuren, lettertypen en logo's zijn te vinden op de website, na inloggen onder documenten-communicatie.
2. Uitwerking per kanaal
Per communicatiekanaal werken we aan een nadere beschrijving.
2.1 Website
De website onderscheidt zich op twee belangrijke punten van alle andere communicatiekanalen. De website bevat naast actuele zaken (nieuws) ook:
-de vaste content, met alles van belang over en rond de vereniging
-onze sponsoren met hun boodschap en met bijbehorende linken naar andere websites
Vanwege het grote belang van beide genoemde punten, streven wij een zo hoog mogelijk websitebezoek na en stimuleren dit ook vanuit de andere communicatiekanalen.
2.2 Digineus
Digineus is de periodieke nieuwsbrief van Pinoké en wordt via email verstuurd naar de ca. 2250 leden en overige betrokkenen. De Digineus onderscheidt zich van de meeste andere communicatiekanalen omdat het nieuws naar de lezer brengt; de lezer hoeft er niet naar op zoek te gaan. Het doel is enerzijds om snel en geregeld het allerlaatste nieuws onder de aandacht te brengen. Anderzijds om berichten te bundelen, versnippering te voorkomen en daarmee professionaliteit te vergroten. Een aantrekkelijke vormgeving met korte teksten moet de lezers verleiden door te klikken naar de pagina’s op de website, waar uitgebreidere informatie te vinden is.
2. Uitwerking per kanaal
Per communicatiekanaal werken we aan een nadere beschrijving.
2.1 Website
De website onderscheidt zich op twee belangrijke punten van alle andere communicatiekanalen. De website bevat naast actuele zaken (nieuws) ook:
-de vaste content, met alles van belang over en rond de vereniging
-onze sponsoren met hun boodschap en met bijbehorende linken naar andere websites
Vanwege het grote belang van beide genoemde punten, streven wij een zo hoog mogelijk websitebezoek na en stimuleren dit ook vanuit de andere communicatiekanalen.
2.2 Digineus
Digineus is de periodieke nieuwsbrief van Pinoké en wordt via email verstuurd naar de ca. 2250 leden en overige betrokkenen. De Digineus onderscheidt zich van de meeste andere communicatiekanalen omdat het nieuws naar de lezer brengt; de lezer hoeft er niet naar op zoek te gaan. Het doel is enerzijds om snel en geregeld het allerlaatste nieuws onder de aandacht te brengen. Anderzijds om berichten te bundelen, versnippering te voorkomen en daarmee professionaliteit te vergroten. Een aantrekkelijke vormgeving met korte teksten moet de lezers verleiden door te klikken naar de pagina’s op de website, waar uitgebreidere informatie te vinden is.
Enkele vaste rubrieken:
- Bericht van het bestuur
- Laatste nieuws senioren / tophockey
- Laatste nieuws junioren / jongste jeugd
- Bijzondere wedstrijdresultaten (niet complete uitslag, is natuurlijk al te vinden)
- Overig club gerelateerd nieuws / activiteiten
- Vacatures
- Bericht van sponsoren
- Clubhuis/horeca
- 'Profiel van de maand' (een korte presentatie van een speler/trainer/vrijwilliger die iets speciaals heeft gedaan in die periode. Met foto.)
2.3 Email
In het verleden was email een van de belangrijkste manieren om een boodschap onder de aandacht te brengen. We hebben nu de keuze uit meer kanalen. Voor menig emailbox geldt inmiddels dat we ‘door de bomen het bos niet meer zien’. De Digineus bundelt (mail)berichten om een overdaad aan emails vanuit Pinoké te voorkomen. De verwachting is dat van gebundelde berichten eerder notitie genomen wordt dan van een stroom losse berichten. Van een email kan bijvoorbeeld nog wel sprake zijn als de doelgroep beperkt is.
Algemene vragen, opmerkingen of wil je een bijdrage leveren? Neem dan contact op via [email protected].
- Bericht van het bestuur
- Laatste nieuws senioren / tophockey
- Laatste nieuws junioren / jongste jeugd
- Bijzondere wedstrijdresultaten (niet complete uitslag, is natuurlijk al te vinden)
- Overig club gerelateerd nieuws / activiteiten
- Vacatures
- Bericht van sponsoren
- Clubhuis/horeca
- 'Profiel van de maand' (een korte presentatie van een speler/trainer/vrijwilliger die iets speciaals heeft gedaan in die periode. Met foto.)
2.3 Email
In het verleden was email een van de belangrijkste manieren om een boodschap onder de aandacht te brengen. We hebben nu de keuze uit meer kanalen. Voor menig emailbox geldt inmiddels dat we ‘door de bomen het bos niet meer zien’. De Digineus bundelt (mail)berichten om een overdaad aan emails vanuit Pinoké te voorkomen. De verwachting is dat van gebundelde berichten eerder notitie genomen wordt dan van een stroom losse berichten. Van een email kan bijvoorbeeld nog wel sprake zijn als de doelgroep beperkt is.
Algemene vragen, opmerkingen of wil je een bijdrage leveren? Neem dan contact op via [email protected].