TalentLab - Ontwikkel een talent door een Growth Mindset
19 september 2018 |Dit is alweer de tweede TalentLab-trainingsavond met de coaches van de eerste teams en de tweedelijns teams.
De thema’s van vanavond zijn: focus op het leerproces en op zelfsturing in dat proces. En dat op zich is in sport al een uitdaging. Want hoe vaak hoor ik niet langs de lijn de resultaat gerichte vragen: ‘en hebben jullie gewonnen?’ of ‘belachelijk dat jullie verloren hebben, die scheidsrechter was echt slecht.’ Terwijl de focus beter kan liggen op het proces ‘ hoe ging het en wat heb je geleerd vandaag?’ We zijn allemaal mensen en ik kan mij nog herinneren hoe vaak ik ondanks al mijn kennis toch nog meeleefde met winst en verlies mijn zonen.
Dus: "geef complimenten over de vooruitgang en al het werk dat erin gestopt is.Leer jonge spelers dat het oncomfortabele gevoel in het leerproces, de struggle erbij horen. Beloon de inzet.” De plasticiteit van de hersenen zorgt ervoor dat er na veel training nieuwe verbindingen ontstaan. Maar dan moet je wel open durven staan om nieuwe dingen te leren.
Tijdens de sessie deelden de coaches de ervaringen van afgelopen weken, oefenden zij met doorvragen en hoe je spelers zelf kunt laten bepalen wat ze willen verbeteren, waarom en hoe. Voor mij als trainer is het mooi om te zien hoeveel ervaring er is binnen Pinoké en hoe graag het gedeeld wordt maar vooral hoe kwetsbaar de coaches zelf durven zijn in het leerproces. Tenslotte leef je als coach ook voor.
Toch nog één tip voor ouders, help de coaches en complimenteer je zoon of dochter niet met zijn talent maar complimenteer hem of haar met zijn inzet en het proces of de manier waarop ze iets hebben gedaan. Geef geen advies maar stel vragen. Als ouder ken ik alle valkuilen als geen ander. Maar alle kleine steentjes dragen bij aan een Growth Mindset.
https://youtu.be/9zSVu76AX3I
Michael Jordan ‘maybe it is my fault’ on youtube
Femke Lobach
De thema’s van vanavond zijn: focus op het leerproces en op zelfsturing in dat proces. En dat op zich is in sport al een uitdaging. Want hoe vaak hoor ik niet langs de lijn de resultaat gerichte vragen: ‘en hebben jullie gewonnen?’ of ‘belachelijk dat jullie verloren hebben, die scheidsrechter was echt slecht.’ Terwijl de focus beter kan liggen op het proces ‘ hoe ging het en wat heb je geleerd vandaag?’ We zijn allemaal mensen en ik kan mij nog herinneren hoe vaak ik ondanks al mijn kennis toch nog meeleefde met winst en verlies mijn zonen.
Dus: "geef complimenten over de vooruitgang en al het werk dat erin gestopt is.Leer jonge spelers dat het oncomfortabele gevoel in het leerproces, de struggle erbij horen. Beloon de inzet.” De plasticiteit van de hersenen zorgt ervoor dat er na veel training nieuwe verbindingen ontstaan. Maar dan moet je wel open durven staan om nieuwe dingen te leren.
Tijdens de sessie deelden de coaches de ervaringen van afgelopen weken, oefenden zij met doorvragen en hoe je spelers zelf kunt laten bepalen wat ze willen verbeteren, waarom en hoe. Voor mij als trainer is het mooi om te zien hoeveel ervaring er is binnen Pinoké en hoe graag het gedeeld wordt maar vooral hoe kwetsbaar de coaches zelf durven zijn in het leerproces. Tenslotte leef je als coach ook voor.
Toch nog één tip voor ouders, help de coaches en complimenteer je zoon of dochter niet met zijn talent maar complimenteer hem of haar met zijn inzet en het proces of de manier waarop ze iets hebben gedaan. Geef geen advies maar stel vragen. Als ouder ken ik alle valkuilen als geen ander. Maar alle kleine steentjes dragen bij aan een Growth Mindset.
https://youtu.be/9zSVu76AX3I
Michael Jordan ‘maybe it is my fault’ on youtube
Femke Lobach